nedelja, 16. januar 2011

Klasika: Chanel No. 5

Pred časom sem od bralke bloga in prijateljice dobila naslednje vprašanje: »Zakaj je Chanel No.5 the parfum?« Ker me poleg lepote, mode, kozmetike, estetike od nekdaj izredno zanimajo tudi parfumi, se mi je zdelo to odlično vprašanje, s katerim bom na svojem blogu odprla dodatno parfumsko kategorijo.

Lahko rečemo, da je ne glede na parfumski okus Chanel No.5 klasika in da ima za seboj bogato zgodovino; ne le kar se tiče njegovega začetka, temveč tudi zaradi vseh slavnih žensk, ki so ga nosile in ga še nosijo. Ko so Marilyn Monroe leta 1953 vprašali, v čem spi, je parfumu naredila velikansko reklamo z odgovorom: »Ovita v 5 kapljic Chanela No.5.«

(fotografija: myperfumelife.com)

Da bi razložili revolucionarnost Chanela No.5, se moramo vrniti v prvo polovico 20. stoletja, ko je modna oblikovalka Coco Chanel orala ledino na področju mode v Franciji. Takratna moda je namreč ženskam narekovala dolge, bogato okrašene obleke, kjer ni manjkalo številnih naborkov, volančkov, čipk ter številnih plasti. Ženske so bile, ne glede na obliko postave, primorane nositi zelo tesne životce in steznike, razkazovati globok dekolte in zakrivati noge, obraz so ličile z več plastmi ličil, frizura pod nič manj okrašenim klobukom pa je morala vsebovati dolge, nakodrane in umetelno spete lase. Coco Chanel se ni nikoli uklanjala tem trendom, zdeli so se ji utesnjujoči in diskriminatorski. Hitro je ugotovila, kaj ženske potrebujejo — to je bila predvsem svoboda, ki bi jim jo dala ohlapnejša, mehka oblačila (bila je prva, ki je ženske obleke izdelala iz mehkega, raztegljivega džersija); stilska osvoboditev v obliki prečiščenih, minimalističnih linij, umirjenih barv in tihe, skrite elegance. Skrajšala je dolžino krila do gležnjev, da so ženske sploh lahko hodile; ukinila trde, neprijazne in kletkam podobne steznike; ideje za klobuke in suknjiče pa je dobila med drugim tudi v omarah moških, ki so nosili preproste, enobarvne klobuke in preprosto krojene suknjiče.

(fotografija: itaggit.com)

In kot je ženska moda narekovala preobilje detajlov in ženstvenih poudarkov, so tudi parfumi tistega časa dišali predvsem kot cvetje. Čim bolj so oponašali bodisi svež bodisi že nekoliko uvel šopek cvetic, tem bolj so bili uspešni in zaželjeni. Ti parfumi Coco Chanel niso bili všeč. Ko je začela l. 1921 sodelovati z znanim parfumarjem in nosom Ernestom Beauxom, mu je rekla, da ne želi parfuma, ki bi dišal kot šopek, temveč takega, ki bi dišal kot ženska. Želela je, da bi parfum dišal umetelno, da bi dajal vtis, da je bil narejen v laboratoriju, tako kot ima obleka pečat nečesa, kar je bilo narejeno, izdelano. Ernest Beaux se je zato poigral z aldehidi in jih vgradil v sicer cvetlično parfumsko ogrodje. Aldehidi so organske molekule, sestavljene iz ogljikovih, vodikovih in enega kisikovega atoma, ki je z adehidno vezjo vezan na terminalni C-atom. Glede na število ogljikovih atomov ločimo nižje in višje aldehide, pri čemer tisti z nizkim številom C-atomov smrdijo, tisti z 8 C-atomi ali več pa dišijo prijetno. Priznani nos in parfumar današnjega časa Luca Turin je pred leti ugotovil, da aldehidi s sodim številom (10, 12 ...) C-atomov dišijo kot lupina mandarine, medtem ko tisti z lihim številom C-atomov (9, 11, 13 ...) dišijo kot prižgana sveča. Ernest Beaux je v parfumu Chanel No.5 uporabil razmerje 1 : 1 : 1 aldehidov C-10, C-11 in C-12, kar v vrhnjih notah parfumu podari njegovo bistveno prepoznavno aldehidno noto, ki jo nekateri opišejo kot kovinsko in sintetično, spet drugi kot mešanico svežine agrumov in zamolklega voska. Takoj ko je Coco Chanel povonjala vzorec tega parfuma med vsemi drugimi, ki ji jih je pokazal Ernest Beaux, je izbrala tega, ker je izpolnjeval vse njene zahteve. In ker je bil to peti izmed vseh vzorcev, ga je v svojem tipičnem minimalističnem slogu poimenovala kar No.5. Parfum je bil najprej izdelan v majhni seriji kot božično darilo za njene zveste stranke, kmalu po letu 1921 pa so ga začeli serijsko izdelovati in do današnjega dne ni bil nikoli umaknjen iz proizvodnje.

Sestava Chanela No.5 je: ylang ylang, neroli in aldehidi v vrhnjih notah; jasmin in majska vrtnica v srednjih notah ter sandalovina in vetiver v spodnjih (baznih) notah.

(fotografija: Tina Martinec Selan)

Dandanes sta med slavnimi obrazi reklam tega večnega parfuma tudi Nicole Kidman in Audrey Tautou.

(fotografija: nicolekidmanunited.indivisione.com, allwonenpassiom.onsugar.com)

1 komentar:

  1. Oh, končno parfumi! In to v slovenščini :D Pogrešam take zapise. Nikoli mi ni bilo prav jasno, v čem je hec, da se je ta parfum tako dolgo obdržal. Po pravici - ne spomnim se, da bi ga kdaj sploh preizkusila v parfumeriji. Ja, obstaja ženska, ki ga še ni nosila :D Vedno znova pozabim! Ah ja... Misija naslednjič!

    Not ne razumem najboljše, ampak za to bi verjetno potrebovala praktičen preizkus.

    Pohvala strokovnosti in kemijskemu znanju!

    OdgovoriIzbriši